Salutare! Sunt Oana de la Bitmi.ro, iar astazi iti propun un proiect util si interactiv: un sistem de monitorizare a nivelului de apa, folosind o placa de dezvoltare compatibila Arduino, un senzor ultrasonic HC-SR04 si un display OLED.
Te-ai gandit vreodata ca poti folosi un senzor ultrasonic pentru a masura nivelul unui lichid? Acest proiect iti permite sa afli, in timp real, cat de plin este un rezervor, un pahar sau orice alt recipient. Nivelul apei este reprezentat vizual pe un ecran OLED sub forma unei bare de progres animate, care se actualizeaza dinamic pe masura ce lichidul scade sau creste.
Ce este si cum functioneaza senzorul ultrasonic HC-SR04?
HC-SR04 este un senzor de distanta care foloseste unde ultrasonice pentru a masura distanta pana la un obiect. Functioneaza prin trimiterea unui impuls sonor si masurarea timpului pana cand semnalul este receptionat inapoi.
Astfel, putem determina cata apa este in pahar si convertim aceasta informatie intr-un procent afisat pe ecran!

Componente necesare
1 x Placa de dezvoltare compatibila Arduino Uno R3
1 x Senzor ultrasonic HC-SR04
1 x Ecran OLED 0.96" cu interfata IIC/I2C
8 fire tata - mama
Un recipient pentru apa
Banda scotch
Schema de conectare

Exemplu cod
Dupa ce ai realizat circuitul, e timpul sa introduci codul sursa, pentru a descarca codul sursa clic AICI.
Pentru acest proiect este necesar sa descarci biblioteca Adafruit SSD1306, clic AICI si biblioteca Adafruit_GFX clic AICI. Acum trebuie sa adaugi bibliotecile in mediul de dezvoltare Arduino IDE, deschide Arduino IDE si din meniul Sketch acceseaza Include Library biblioteca si apoi selecteaza Add .zip Library. Aici va trebui sa gasesti si sa selectezi fisierele .zip ale bibliotecilor. Dupa ce ai deschis fisierele .zip si cand procesul de instalare s-a terminat cu succes, va aparea un mesaj in partea de jos a ferestre care iti va confirma ca fisierele au fost adaugat cu succes.
Conecteaza placa de dezvoltare compatibila Arduino Uno la computer folosind portul USB. Apoi, mergi la meniul Tools si selecteaza tipul de placa si portul serial pe care il folosesti (optiunile Board si Port).
Pentru a incarca codul pe placa, apasa butonul Upload (simbolul cu sageata spre dreapta). In partea de jos a ferestrei, vei putea urmari mesajele de stare: Compiling Sketch, Uploading si Done. Odata ce incarcarea s-a finalizat cu succes, placa Arduino va incepe sa ruleze codul pe care l-ai incarcat.
Cum functioneaza proiectul?
Senzorul ultrasonic masoara distanta de la partea superioara a paharului pana la suprafata apei. Arduino converteste distanta intr-un procent de umplere. Display-ul OLED afiseaza o bara de progres animata, care arata vizual cat la suta este umplut recipientul. Daca nivelul apei scade sau creste, bara de stare se actualizeaza in timp real!
Un aspect important: in functie de recipientul pe care il folositi, trebuie sa setati in cod distanta dintre senzor si fundul recipientului. In cazul meu, aceasta a fost de aproximativ 14 cm, asa ca am setat valoarea MAX_LEVEL la 14 si MIN_LEVEL la 0. In cazul vostru, aceste valori pot fi diferite. Senzorul ultrasonic trebuie montat stabil, astfel incat masuratorile sa fie precise. Daca acesta se misca, valorile pot varia.
Daca ai intrebari sau sugestii, scrie-mi la electronica@bitmi.ro. Trimite-mi poze sau videoclipuri cu proiectele tale - sunt curioasa sa vad ce ai realizat!
Toate componentele utilizate pot fi gasite si achizitionate de mai jos. 👇