Salutare!
Sunt Oana de la Bitmi.ro si astazi iti prezint un proiect creativ si colorat care iti va pune la incercare imaginatia si cunostintele de baza in programare: efecte de lumina animate, controlate cu ajutorul unei tastaturi membrana si afisate pe un inel cu 16 LED-uri RGB WS2812B.
Daca esti pasionat de lumini, animatii, efecte colorate si control interactiv cu Arduino, acest proiect este perfect pentru tine!
Despre inelul cu 16 LED-uri RGB WS2812B
Inelul LED WS2812B este format din 16 LED-uri RGB inteligente, fiecare avand propriul cip de control integrat. Aceste LED-uri sunt adresabile individual, ceea ce inseamna ca poti controla culoarea si intensitatea fiecarui LED in parte folosind un singur pin digital de pe placa Arduino. Protocolul de comunicatie este unul serial, rapid si eficient, iar biblioteca Adafruit NeoPixel faciliteaza programarea cu efecte spectaculoase de lumina. Inelul poate fi folosit pentru proiecte interactive, decor inteligente, semnalizare sau animatii vizuale, fiind extrem de popular in comunitatea DIY. Despre tastatura membrana 1x4 Keypad
Tastatura membrana 1x4 cu 5 pini este un modul de intrare compact si eficient, utilizat pentru a adauga comenzi simple in proiectele cu Arduino sau alte microcontrolere. Desi are doar 4 butoane, tastatura vine cu 5 pini: unul pentru masa (GND) si cate unul pentru fiecare buton in parte. Fiecare buton este conectat la un pin digital separat, astfel incat poate fi citit direct fara a fi nevoie de scanare matriciala sau multiplexare.
Tastatura este subtire, flexibila si se poate lipi cu usurinta pe suprafete plane, fiind ideala pentru panouri de control, jocuri, proiecte educationale si interfete de utilizator simple. Fiabilitatea si forma compacta o fac perfecta pentru prototipuri si experimente DIY.

Componente necesare
1 x Placa de dezvoltare compatibila Arduino Uno
1 x Inel cu 16 LED-uri RGB5050 WS2812
1 x Tastatura membrana 1x4 Keypad
1 x Breadboard 400 puncte
1 x Rezistor 330Ω
9 fire tata - tata
1 x Letcon cu tehnologie ESD 80W model Bitmi 10135
1 x Fludor Sn60/Pb40 0.6mm 100g cu pasta decapanta, Bitmi 10112
De ce ai nevoie de letcon si fludor in acest proiect?
Inelul LED WS2812B vine fara conectori preinstalati, ceea ce inseamna ca pentru a-l conecta la Arduino este necesar sa lipesti manual cele trei fire esentiale: 5V (alimentare), GND (masa) si DI (Data In - intrare semnal). Aceste lipituri trebuie sa fie stabile si curate pentru a asigura buna functionare a circuitului si a evita intreruperile sau functionarea defectuoasa a LED-urilor. Pentru aceasta operatiune, ai nevoie de un letcon si fludor, iar daca esti la inceput, recomandam folosirea unui suport cu clesti pentru fixarea inelului in timpul lipirii. Odata lipite corect, poti conecta firele la placa Arduino si incepe sa controlezi jocurile de lumini.
Pentru o lipire corecta tine cont de urmatorii pasi. Aseaza inelul LED pe un suport stabil, cu marcajele vizibile pentru 5V, GND si DI. Taie si dezizoleaza aproximativ 0.5 cm din capetele celor 3 fire pe care le vei lipi. Optional, foloseste o penseta pentru a le fixa mai usor.
Incalzeste varful letconului si aplica o cantitate mica de fludor atat pe padurile de lipire de pe inel, cat si pe capetele dezizolate ale firelor. Acest pas (numit „cositorire”) ajuta la o lipire rapida si curata.
Tine firul pe padul corespunzator (ex: firul rosu pe 5V, negru pe GND, galben sau verde pe DI) si atinge punctul de contact cu varful letconului pentru 1–2 secunde. Fludorul se va topi si va lega cele doua suprafete. Ridica letconul si lasa lipitura sa se intareasca 1–2 secunde fara sa misti firul.
Schema de conectare
Cod sursa
Dupa ce ai realizat circuitul, e timpul sa introduci codul sursa, pentru a descarca codul sursa clic AICI.
Pentru acest proiect este necesar sa descarci biblioteca Adafruit DMA neopixel library by Adafruit. Conecteaza placa de dezvoltare compatibila Arduino Uno la computer folosind portul USB. Apoi, mergi la meniul Tools si selecteaza tipul de placa si portul serial pe care il folosesti (optiunile Board si Port).
Pentru a incarca codul pe placa, apasa butonul Upload (simbolul cu sageata spre dreapta). In partea de jos a ferestrei, vei putea urmari mesajele de stare: Compiling Sketch, Uploading si Done. Odata ce incarcarea s-a finalizat cu succes, placa Arduino va incepe sa ruleze codul pe care l-ai incarcat.
Cum functioneaza proiectul?
Proiectul permite controlul a trei jocuri de lumini diferite folosind o tastatura membrana 1x4 si un inel cu 16 LED-uri RGB WS2812B. Fiecare buton de pe tastatura activeaza un efect vizual diferit, oferind o experienta interactiva si colorata. Placa Arduino UNO primeste semnalele de la tastatura si trimite comenzile corespunzatoare catre LED-uri prin biblioteca Adafruit NeoPixel.
In momentul in care apesi un buton de pe tastatura, Arduino citeste starea pinului corespunzator si seteaza o variabila currentEffect
in functie de butonul apasat. Aceasta variabila determina care functie de efect este rulata in bucla principala loop() .
Tastatura membrana 1x4 este conectata la patru pini digitali ai placii Arduino (2, 3, 4 si 5). Fiecare buton este citit folosind digitalRead()
si atunci cand este apasat (starea LOW), schimba efectul curent. Astfel, utilizatorul poate trece instant de la un joc de lumini la altul. Butonul 4 este utilizat in acest caz, pentru a stinge toate LED-urile.
Daca ai intrebari sau sugestii, scrie-mi la electronica@bitmi.ro. Trimite-mi poze sau videoclipuri cu proiectele tale – sunt curioasa sa vad ce ai realizat!